Grand Tour de Muverans

The Grand Tour des Muverans is a five day trek around the Grand Muveran peak. This little-known tour features six passes, countless mountain huts and magnificent views of the Valaisian and Vaud Alps, the striking Dents du Midi and Mont Blanc. An enjoyable trek off the beaten path.

• 5 dagen
  • Groep: maatwerk
  • Huttentocht
  • Moeilijkheid: 3
  • Locatie en startpunt: Solalex Zwitserland
  • Min Leeftijd : 21+

Een zware huttentocht met 5 overnachtingen in hutten. Dagtochten van 6-8 uur afhankelijk van de groepsgrootte en de conditie van de deelnemers. We lopen over rotsachtig terrein, zorg dus voor waterdichte en hoge schoenen (Categorie B of B/C). Goede regenkleding is noodzakelijk om bij je te hebben indien het regent, evenals een regenhoes voor de rugzak. Daarnaast je persoonlijke uitrusting voor ‘s avonds in de hut. Na het avondeten bespreken we even de tocht voor de volgende dag en bekijken we het weerbericht. Om 22u gaat in de hut het licht uit en is het Huttenruhe!

Een rugzak van +/- 40L inhoud. Neem maximaal 10kg mee
Paklijst en vereist voor deelname aan de tocht:
  • Rugzak (30-45 liter) met regenhoes
  • Bergschoenen B of B/C of C
  • 1 Korte (of afritsbare) en 1 lange wandelbroek (dik/dun)
  • 1 T-shirt (merino) basislaag, 1 fleece tussenlaag
  • 1 extra midlayer (dons of kunst-dons).
  • Lichte regenjasje (goretex mag) en lichte regenbroek
  • 2-3 paar sokken
  • 2-3 sets ondergoed
  • 1 Muts en/of Pet
  • Waterzak of bidon voor minstens 1L water onderweg
  • 2 tochtensnacks (energierepen, koolhydraten en suikers) per dag
  • persoonlijke waarde papieren, paspoort, zorgpas, NKBV lidmaatschap
  • persoonlijke medicatie en verzorging
  • licht sneldrogend handdoekje
  • Zonnebril voor hooggebergte
  • Zonnebrandcrème en lippen crème voor hooggebergte
  • lakenzak
  • 1 paar dunne handschoenen
  • contant geld voor alle hutten (pinnen vaak lastig)
  • 3-4 plastic zakjes voor afval of vuile was of spullen droog opbergen
Comfortverhogend, naar eigen inzicht
Aanvullend:
  • thermosflesje 0,5-0,7L
  • 1 paar wandelstokken
  • telefoon met oplader en snoertje
  • (hoofd) lampje voor in de hut
  • Lichte hutsloffen of gympen met 1 paar extra sokken
  • zakje nootjes, bijvoorbeeld studentenhaver
  • Sigg fles 0,5-0,7L
Het dagprogramma
Beschrijving van de tocht:

Reisdag van Nederland naar Zwitserland, aankomst in refuge Solalex

Bij aankomst in de accomodatie verfrissen we ons voor het eten. Na het eten bespreken we het weer, de tocht van dag tot dag en bereiden we de rugzak voor op ons vertrek de volgende ochtend.

Dag 1Van het vertrekpunt Solalex naar Derborence

We starten vanuit refuge Solalex (1458m) waar we eventueel nog een tochtensnack voor onderweg kunnen kopen. Hier begint de tocht. Via een verharde weg die langzaam omhoog loopt volgen we het beekje. Bij Anzeinde houden we links aan, richting de Pas de Cheville (2038m) in de verte die we over moeten. Op de pas pauzeren we kort. Daarna volgt een steile afdaling van 1,5 uur naar het sprookjesachtige Derborence (1480m) onze eindbestemming van die dag: Lac de Derborence. Hoogteverschil: 577m stijgen en 571m dalen. Geschatte afstand en looptijd: 7,3km en 4,5 uur.

Dag 2Van Derborence naar de Cabane Rambert (2585m).

Na het ontbijt lopen we in zuidelijke richting door een dal dat zich kenmerkt door kalk. Aan weerszijden bevinden zich steile rotsformaties; rechts de Tete a Pegnat en links de Mont a Cavouere. Het pad kruipt langzaam stijgend omhoog en binnen 2 uur lopen bevinden we ons boven de boomgrens. Het landschap is nu kaal en ruig. Door puinhellingen slingert het pad naar de Col de la Forcle op 2540m. Na een korte pauze vervolgen we onze route. Dan komen we bij het laatste steile stuk en bereiken we de hut op 2585m. Hoogteverschil: 1304m stijgen en 187m dalen. Geschatte afstand en looptijd: 10,4km en 6 uur.

Dag 3Cabane Rambert naar Cabane de Sorniot

Vroeg op pad want dit wordt misschien een lange dag. We dalen het eerste stukje weer af zoals we gister gekomen zijn. Daarna houden we rechts aan en volgen de helling. Hier wordt in de winter geskied, maar nu is de sneeuw gesmolten en het landschap is ruig. Puinhellingen vangen de eerste ochtendzon en na een aanvankelijk rustig tempo wandelen we stevig door want het is de langste dag qua af te leggen afstand. We lopen onder de skiliften door en houden zuidelijke richting aan. Als het goed is zien we steenbokken! En bij helder weer goed uitzicht op Walliser bergen als Matterhorn en Weisshorn. Bij Petit Pre op 1959m gaan we rechtdoor en volgen de hoogtelijn van de helling. Het laatste uur voor de hut lopen we in een soort canyon en klimmen de laatste 200 hoogtemeters naar de hut, waar we einde van de middag moe maar voldaan zullen arriveren. Hoogteverschil: 817m stijgen en 1334m dalen. Geschatte afstand en looptijd: 12km en 7 uur.

Dag 4Van Cabane de Sorniot naar La Tourche

We gaan weer vroeg op, want aan het einde van de dag willen we op tijd in de volgende en tevens laatste hut zijn. Dit belooft een prachtige etappe te zijn. Direct na vertrek stijgt het pad naar de Col du Demecre. Ongeveer 300 hoogtemeters. Daar aangekomen pauzeren we even voor een slok en wat snacks. Daarna dalen we kort af, volgen de hoogtelijn van de helling rechts van ons en we komen langzaam in de helling met een fabuleus uitzicht op het dal onder ons waar de Rhone doorheen slingert. In de verte zien we het meer van Geneve liggen, Concentratie is vereist, want het met kettingen gezekerde pad is steil en een foutje is hier niet geoorloofd. Deze route bovenlangs kan alleen als het droog is. Bij nat weer nemen we de iets langere variant benedenlangs. Na een imposante tocht die gezekerd is met kettingen komen we in makkelijker terrein en na een perfecte dat met uitzicht op o.a. de Mont Blanc arriveren we bij de hut. Hoogteverschil: 827m stijgen en 690m dalen. Geschatte afstand en looptijd: 8,5km en 6 uur.

Dag 5Slotdag: van La Tourche naar het startpunt Solalex

Vandaag is de opgaaf om weer terug bij de auto te komen, met prachtig uitzicht op de omgeving. Afhankelijk van de groep hebben we twee alternatieven. Of we dalen 1000m en ons doel is de bushalte in Bex. Daar aangekomen kunnen we kort ergens lunchen voordat we ons naar Solalex laten brengen. Of we stijgen nog 300m en lopen via de normaalroute naar Solalex. Deve variant is nog 4 uur extra. In Solalex aangekomen nemen we nog een afscheidsdrankje en daarna zeggen we elkaar gedag en kijken hopelijk terug op een zeer geslaagde huttentocht om het Muverans gebergte!